Dåb

Overvejer du, om dit barn skal døbes?

ET BARN ER FØDT!

Du glemmer sikkert aldrig første gang, du holdt dit barn i armene. Med barnet melder nye og store følelser og spørgsmål sig. Taknemmelighed, kærlighed, glæde, sårbarhed, bekymring og håb for fremtiden. En dag skal du slippe barnets hånd, så det kan tage sit første skridt. En gang vinker du farvel og ser det rejse ud i verden. Hvordan giver du dit barn den bedste begyndelse på livet? Der er mange valg at træffe. Et af dem handler om barnedåb.

HVORFOR VÆLGE BARNEDÅB?

Der kan være mange grunde til at vælge barnedåb. Traditionen, som forbinder barnet med slægten, kulturen og kristendommen. Kirkens rum og dåbens store ord. Trygheden i at lægge sit barn i Guds hånd. Ved dåben siger vi tak for barnet, og det får Guds velsignelse og løfte om, at han vil være med det. Også hvor vi må give slip og ikke kan følge det længere.

HVAD SIGER JEG JA TIL?

Hvis du vælger at lade dit barn døbe, forbinder du det med kristendommens fortællinger, traditioner, menneskesyn og værdier. Du forbinder også dit barn med den Gud, der altid vil følge det med sin kærlighed, uden at det skal gøre sig fortjent til det først. Dåben åbner en dør til et rum, barnet kan gå ind og ud af med alt, hvad det har på hjerte og på samvittigheden. Det kan være tit eller sjældent, døren står altid åben.

BØR BARNET VÆLGE SELV?

De fleste forældre vil gerne opdrage deres barn til at blive selvstændigt og i stand til at træffe gode valg.

Derfor vælger vi hver dag det bedste, vi ved for vores barn: Mad, musik, godnathistorier, fritidsinteresser, pasning og skole. Vi præger barnet med alt det, vi håber, giver barnet det bedste udgangspunkt den dag, det skal vælge selv. Til den tid vil dit barn forholde sig til dine valg, tage nogle til sig og gøre op med andre. Ingen valg eller fravalg er neutrale. Det gælder også barnedåb.

ER DU I TVIVL?

Er du i tvivl om dit barn skal døbes eller ej, eller vil du vide mere, inden du beslutter dig, er du altid velkommen til at kontakte én af præsterne i Baunekirken. Så kan I tage en samtale om barnedåb.

Dåb i Baunekirken

Ønsker du at blive døbt? Eller at lade dit barn døbe i Baunekirken? Så kontakt kirkekontoret. Dåb finder sted som en del af den almindelige søndagsgudstjeneste.

Tre gange årligt holdes der lørdagsdåb i Tjørring Sogn, hvor dåben foregår ved en dåbsgudstjeneste lørdag formiddag. Du kan høre mere ved at kontakte kirkekontoret.

Inden dåben har man en samtale med den præst, der skal foretage dåben. Præsten gennemgår dåbsritualet og kan besvare de spørgsmål, der eventuelt måtte være i forbindelse med gudstjenesten, dåbsritualet og dåbens betydning.

Ved barnedåb skal barnets navn samt navn og adresse på mindst to og højst fem faddere afleveres til kirkekontoret. Fadderne skal selv være døbt. Ved dåben bærer forældrene eller en af fadderne barnet.

Ved voksendåb taler man ikke om faddere, men om dåbsvidner. Her skal navne og adresse på to vidner afleveres til kirkekontoret.

I tilfælde af sygdom kan man tilkalde præsten til dåb i hjemmet. Hvis der er tale om akut livsfare, kan dåben foretages som nøddåb af en af de tilstedeværende. Du kan læse om, hvordan dette kan gøres her.